Jak na komunikaci environmentálních témat?

Nacházíme-li se na této stránce, znamená to s nejvyšší pravděpodobností, že nám na stavu přírody a životního prostředí záleží a chceme něco udělat pro jeho zlepšení. Nicméně mnohdy víme, že něco chceme zlepšit, zvolíme ale cestu, která nevede přímou cestou k cíli. Tomu, jak se správně vydat na cestu ke zlepšení stavu životního prostředí ve spolupráci s veřejností, bude věnován následující text.

Jak na práci s českou veřejností?

Foto: Archiv Hnutí Brontosaurus

Někteří nováčci v oblasti ochrany přírody a klimatu, ale i někteří dlouholetí zelení aktivisté občas prohlásí, že jediné, co máme pod kontrolou a co má v současné těžko navigovatelné společnosti smysl dělat, je změnit svoje vlastní chování. Pravdou ale je, že jako lidé jsme bytosti společenské. Dlouhodobě působit jenom sám za sebe nás po čase omrzí a v izolaci velmi rychle vyhoříme, i kdybychom se snažili o věci důležité a zásadní. Spolupráce s druhými brání nejen vyhoření, ale také vytváří korektiv, který nám nedovoluje dělat věci, jež k cíli nevedou. Takže zapojení ostatních do dobrovolnických aktivit zlepšuje i naši vlastní orientaci a náboj ke změně.

Ovšem snad ještě důležitější je fakt, že bez zapojení veřejnosti nemáme v dnešním světě šanci prosadit téměř nic zásadního. Velké, zásadní změny jsou možné pouze na společenské úrovni a bez oslovování veřejnosti není možné přírodě důsledněji pomoci. To samozřejmě neznamená, že osobní příklad nemá smysl. Naopak – příklady táhnou a vnitřní integrita je hodnotou sama o sobě. Je tedy dobré oba přístupy zkombinovat a veřejnost pro naši myšlenku postupně získávat.

Sociologický pohled na českou veřejnost

Foto: Archiv Hnutí Brontosaurus

Odpůrci ochrany přírody mnohdy zaplňují ve veřejném prostoru více místa, než by odpovídalo jejich počtu vzhledem k ostatním skupinám. Pokud nám tedy přijde, že česká veřejnost je rozdělena mezi ochránce životního prostředí a jejich odpůrce půl na půl, je to jen optický klam.

Při snaze o zapojení veřejnosti do péče o přírodu a životní prostředí je vhodné zaměřit se na skupiny Ochránců přírody a Umírněně propřírodních. Ty jsou nejvíce otevřené změnám a mají potenciál stát se silnými spojenci. Naopak, snažit se oslovovat Lhostejné nebo ty, kteří mají k ochraně přírody negativní postoj, může být neefektivní a vést ke zbytečným konfliktům. Je tedy dobré si vždy položit otázku, kterou ze skupin „naší třídy“ budu právě touto akcí oslovovat a co jí vzhledem k jejím hodnotám mohu nabídnout.

Zásady komunikace environmentálních témat

1) Víme, jaká je naše cílová skupina

Jinak musíme přistupovat k člověku, pro něhož je zásadní hodnotou jistota, a k člověku, který vyznává otevřenost a podnikavost. Zásada číslo jedna zní: „polovinu času věnujeme tématu, polovinu času cílové skupině.“

2) Upřímně se zajímáme o svou protistranu

Když se budeme druhého snažit za každou cenu přesvědčit, ale nebudeme ho brát vážně, je pravděpodobné, že naše konverzace nikam nepovede. Hrozí, že se pohádáme a neobohatí to ani jednu stranu. Když názor druhého naopak respektujeme a zajímáme se o jeho pohled a motivaci, získáme dvě důležité věci. Zaprvé je to nový úhel pohledu, který může obohatit nás. Zadruhé získáváme vhled do jeho stylu komunikace, kterému se můžeme přizpůsobit a zvýšit tím pravděpodobnost, že budeme vyslechnuti i my.

3) Využíváme ambasadory

Pokud je v naší organizaci někdo, kdo fandí podnikatelům nebo sám podniká, využijeme na propagaci svých myšlenek mezi dalšími podnikateli právě jeho.

4) Nabízíme příběh, hodnoty a akci, ne jen informace

Už dobré půlstoletí víme, že informace bez příběhu, emocí a možnosti zapojení se mnoho nezmůžou. Proto se snažíme informovat způsobem, který bude zahrnovat hodnoty (a s nimi spojené emoce), bude otevírat otázku možných kroků ke změně a zároveň dá prostor k hledání odpovědí.

5) Děláme to, co nás samotné baví

Je velmi důležité, abychom v tom, co děláme, dokázali nalézat nejen smysl, ale i radost, jinak budou naše snahy jen polovičaté. I přes nadšení na sebe ale nesmíme zapomínat, jinak se naše baterie rychle vybijí.

Foto: Archiv Hnutí Brontosaurus

Text vznikl na základě brožury Podpora zapojení veřejnosti do péče o životní prostředí, jejímiž autory jsou Bohuslav Binka, Jan Oulehla, Eva Pavelová, Dalimil Toman, Martin Václavík a Jana Švaříčková.